Fixdelar ägs och drivs av MD Fixdelar AB. Följande köpevillkor gäller för försäljning av mobilaccessoarer, reservdelar och annan lös egendom (nedan kallade produkterna) av MD Fixdelar AB, organisationsnummer 559273-0070, (nedan kallat Fixdelar), om inte annat särskilt överenskommits skriftligt mellan respektive kund (nedan kallad kunden) och Fixdelar. Vid försäljning till konsument tillämpar Fixdelar de tvingande regler som följer av tillämplig lagstiftning gällande nätbutik (www.fixdelar.se)
Du kan kontakta Fixdelar via email på: support@fixdelar.se
Dessa allmänna villkor gäller för köp av produkter på Fixdelar för leverans inom Sverige.
Beställning av produkterna sker via nätbutiken www.fixdelar.se Vid beställning träffas avtal om köp först när Fixdelar bekräftat beställningen genom en faktura eller ordersedel via e-post. Du måste vara minst 18 år för att handla på Fixdelar. Om du inte ännu är 18 år kan du ändå köpa produkter om du har fått tillåtelse av din förälder eller vårdnadshavare och/eller på annat sätt har juridisk rätt att göra köp.
Fixdelar förbehåller sig för fel i information samt fel i specifikation, på samtliga i Fixdelars sortiment förekommande produkter och tjänster. All bildinformation ska ses som illustrationer, och kan ej heller garanteras återge varans exakta utseende och beskaffenhet. Vid eventuella felaktigheter i angivande av lagerstatus, förbehålls Fixdelar rätten att korrigera detta i efterhand. Detta innebär bland annat att om en produkt i Fixdelar sortiment har utgått eller av annan anledning inte finns att tillgå med iakttagande av rimliga ansträngningar, är Fixdelar ej skyldig att tillhandahålla sådan produkt oaktat att kunden beställt densamma enligt ovan
Du är skyldig att lämna korrekt adress för leverans av produkterna. Om den adress som du har lämnat inte kan bekräftas förbehåller Fixdelar sig rätten att hålla inne leveransen och annullera beställningen.
I dagsläget erbjuder Fixdelar betalning via bank- och kreditkort samt faktura. All betalning inom Sverige hanteras av Klarna. Fixdelar garanterar att de betalningsalternativ som erbjuds på www.fixdelar.se är säkra. Fixdelar hanterar aldrig kundens kortuppgifter.
Normal leveranstid är cirka 1-2 arbetsdagar på lagerförda varor. Under högsäsong kan det ta längre 2-5 arbetsdagar. Varor som inte finns i lager, utan måste beställas från leverantör får en längre leveranstid. Du finner information kring aktuell lagerstatus för varje produkt på www.fixdelar.se. Meddelande om eventuella avvikelser från den normala leveranstiden eller informationen på hemsidan får du i samband med orderbekräftelsen, alternativt i efterhand via separat mail. Du har då givetvis rätt att avstå, alternativt ändra din beställning. Vi kan inte erbjuda någon ersättning på grund av en leveransförsening. Skulle någon av produkterna du beställt ha en avsevärd längre leveranstid än övriga produkter på din order kan vi i vissa fall dela din beställning. Som kund behöver du aldrig betala mer än den ursprungliga frakten som är:
Privatkunder:
49,00 kr (inkl. moms)
Företagskunder:
99,00 kr (exkl. moms) för ordervärde under 3000kr
Fraktfritt för ordervärde över 3000kr
Leveransen hanteras av våra partners Postnord och DHL för Sverige.
När du har beställt en produkt från oss får du en kvittens via mejl på att vi har tagit emot din beställning. Men det ingås inget bindande köpeavtal förrän du har tagit emot en beställningsbekräftelse/ett försäljningskvitto från oss.
Fixdelar kan annullera en beställning om det inte är möjligt att leverera den beställda produkten. Du kommer att meddelas om en sådan situation skulle uppstå samt att eventuell betalning eller reservation av betalningsmedel returneras/annulleras.
Fixdelar erbjuder retur och ångerrätt på 14 dagar (gäller ej företag, plomberade produkter samt hygienartiklar).
För att hävda ångerrätten ska du entydigt meddela oss detta inom 14 dagar efter att produkten mottagits. Om du vill ångra ditt köp ska du använda vårt standardformulär för ångerrätt som finns med i alla paket som du mottar från oss. Om du använder detta formulär behöver du inte informera oss på något annat sätt om att du ångrar köpet.
Ångerrätten gäller från den dag du mottagit produkten.
Skadat eller saknat originalemballage kan leda till en värdeminskning av varan, så för att vara säker på att få hela din summa återbetalad rekommenderar vi att alla varor returneras i originalemballage och i gott skick.
När du skickar tillbaka produkterna ska du se till att de är ordentligt förpackade. Du bär nämligen själv ansvaret för paketet/produkterna tills vi får det/dem. Spara kvittens från transportören och eventuella spårningsnummer.
Du måste själv betala fraktkostnaderna för retur om du ångrar köpet.
OBS! Vi accepterar inga paket som skickas mot efterkrav eller liknande.
Du måste bifoga en kopia av beställningsbekräftelsen eller annan dokumentation av ditt köp. Dessutom underlättas hanteringen om du bifogar ett ifyllt returformulär som finns med i paketet när du mottager produkterna.
FÖLJ STEGEN NEDAN NÄR DU SKA RETURNERA DIN(A) PRODUKT(ER)
Steg 1: Fyll i returformuläret och packa in produkterna ordentligt. Täck över eller ta bort den ursprungliga leveransetiketten och de gamla streckkoderna från paketet.
Steg 2: Skicka returformuläret tillsammans med produkten/produkterna som du ska returnera.
Steg 3: Fäst returetiketten på paketet.
Steg 4: Skicka paketet från ett ombud.
OBS! Du ansvarar du själv för dina produkter tills de tas emot på vårt lager. Kom ihåg att be om en kvittens när du lämnar paketet på exempelvis PostNord så att ditt paket är försäkrat. Du kan läsa vidare om returer & ångerrätt på konsumentverkets hemsida: www.konsumentverket.se
När vi tar emot produkten inspekterar vi den och därefter får du tillbaka det belopp som du har betalat till oss vid köpet. Beloppet överförs alltid med samma betalningsmetod som har använts vid köpet. Om du exempelvis har använt betalkort återbetalas beloppet till det kort som har använts vid köpet.
OBS! Du kan förlora ditt köpbelopp, helt eller delvis. Det sker om produktens värde har minskat på grund av:
Fixdelar förbinder sig att under garantitiden kostnadsfritt avhjälpa alla fel som orsakas av tillverknings- eller materialfel. Garantitiden är enligt konsumentköplag där produkten säljes. Garantin täcker inte slitage och förutsätter att produkten behandlats med normal aktsamhet. Som garantisedel gäller den utskrivna betalningsbekräftelsen. Det är därför viktigt att du antingen sparar den mailade betalningsbekräftelsen alt att du skriver ut denna och förvarar den på ett säkert ställe.
Ditt köp omfattas av konsumentköplagen. Det innebär att du antingen kan få en felaktig produkt reparerad, utbytt, återbetald eller en prisreduktion beroende på den faktiska situationen. Det krävs givetvis att reklamationen är berättigad och att felet inte har uppstått på grund av felaktig användning av produkten eller annan företeelse som orsakat skadan.
Du måste reklamera inom ”rimlig tid” efter att du har upptäckt fel på produkten. Vi rekommenderar att du reklamerar snarast möjligt och senast inom två (2) månader efter att felet har upptäckts. Du kan reklamera genom att kontakta oss via mejl till info@fixdelar.se
För att vi ska kunna bedöma din reklamation kommer vi att be dig om följande:
Paketet skall sändas till:
MD Fixdelar AB
Kungsgatan 53
903 26 Umeå
Sverige
Vid berättigad reklamation återbetalar vi rimliga fraktkostnader för att skicka tillbaka produkten till oss. Om reklamationen inte är berättigad får du själv stå för alla fraktkostnader, även våra kostnader för att skicka tillbaka produkten till dig efter inspektion. Kom ihåg att produkten alltid måste skickas ordentligt förpackad och att du får kvittens på försändningen. Du bär nämligen själv ansvaret för paketet/produkterna tills vi får det/dem. Spara postens kvittens och information om fraktkostnader samt eventuella spårningsnummer. OBS! Vi accepterar inga paket som skickas mot efterkrav eller liknande.
Vi erbjuder regelbundet rabattkoder som en del i vår marknadsföring. Dessa koder gäller enbart under begränsade tidsperioder och kan även ha speciella villkor. Koderna kan vara begränsade så att de enbart kan utnyttjas i samband med vissa produkter, kategorier eller märken.
När du utnyttjar en rabattkod måste du köpa för det angivna minimibeloppet. Om du köper för mindre än det angivna minimibeloppet kommer skillnaden inte att återbetalas. Alla rabattkoder som du vill utnyttja måste anges under köpet, innan du betalar för beställningen.
Du får inte tillgodoräkna dig en glömd rabattkod när beställningen väl har gjorts. Det är enbart tillåtet att utnyttja en (1) rabattkod per beställning. Rabattkoderna är inte personliga och kan användas av vem som helst som har tillgång till dem. Rabattkoderna har inget kontant värde och kan inte lösas in mot kontanter, tillgodohavanden eller liknande.
I händelse av bedrägeri, försök till lurendrejeri eller i händelse av misstanke om andra olagliga aktiviteter i anslutning till inlösen av rabattkoder har vi rätt att annullera beställningen varvid rabattkoden har använts och vi kan permanent blockera din möjlighet att handla hos Fixdelar.se.
Om du inte längre önskar att mottaga våra nyhetsbrev, kan du klicka på ”Avanmäla” längst ner i mejlet.
För att kunna handla hos Fixdelar måste du minst upplysa om:
Ovanstående uppgifter sparas tillsammans med information om vilka produkter du har köpt i sju (7) år från utgången av det räkenskapsår informationen avser, se bokföringslagen (bokföringslag 1999:1078), och därefter raderas informationen om du önskar.
Om du har ställt in inloggning för att kunna utnyttja självbetjäning hos oss kommer dina personuppgifter samt beställningsinformation inte att raderas såvida du inte ber oss om det.
Informationen lämnas eller säljs inte till tredje part såvida detta inte sker i anslutning till någon omstrukturering eller hel eller delvis försäljning av verksamheten. Eventuellt utlämnande vid sådant tillfälle kommer att ske enligt vid tidpunkten gällande lagar för persondata. Som kund har du möjlighet att få insyn i vår registrering av data gällande dig och du kan få utdrag av denna registrering enligt lagarna gällande behandling av personuppgifter och eventuella frågor kring detta ställs till kundtjänst via mail till support@fixdelar.se
När du använder Fixdelar samtycker du till att vi använder cookies. En cookie är en liten datafil som vi placerar på din dator för att hålla reda på vad som händer när du besöker oss och för att känna igen datorn. En cookie är inget program och innehåller inte virus.
Om kunden missbrukar skyldigheter enligt dessa försäljnings- och leveransvillkor kan Fixdelar avbryta eller begränsa kundens användning av webbplatsen, vilket innebär att inga beställningar kan göras. Följande anses bland annat vara väsentlig överträdelse
Kunden lämnar oriktiga uppgifter gällande namn, adress, mejladress, telefonnummer
Kunden trakasserar Fixdelar, våra medarbetare eller våra kunder
Fixdelar förbehåller sig vidare rätten att avbryta eller begränsa kunds framtida användning av webbplatsen Fixdelar alternativt debitera kund för eventuella framtida returkostnader för det fall Fixdelar bedömer att kund missbrukat sitt konto eller returnerade produkter alternativt uppvisar ett köpbeteende eller ett utnyttjande av kostnadsfri returrätt som förorsakar eller riskerar att förorsaka Fixdelar kostnader, risker eller ansvar som går utöver ett normalt användande.
När en fråga uppstår som rör eventuellt avbrytande, begränsning eller debitering av returfraktskostnader förbehåller sig Fixdelar i sin tillämpning av ovan bestämmelser, rätten att ta hänsyn till tidigare händelser och de särskilda omständigheterna i det aktuella fallet. Fixdelar kan välja att ha överseende med inträffade händelser och agerar på det sätt som vi anser är mest lämpligt.
Om du vill framföra klagomål gällande ditt köp ska du vända dig till support@fixdelar.se. Om vi inte lyckas hitta en tillfredsställande lösning kan du, om kraven för detta är uppfyllda, framföra ditt klagomål till Allmänna reklamationsnämnden. Du kan även gå via Europakommissionens portal här. Vid boende i annat EU-land kan denna portal vara relevant. Då ett klagomål görs, vänligen ange vår mailadress: support@fixdelar.se.
Händelse såsom krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter samt därmed jämförbar händelse utanför Fixdelars kontroll, vilken ej skäligen kunnat förutses, skall hänföras till force majeure, vilket innebär att Fixiphone befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.
Köp av produkter på Fixdelar lyder under svensk lagstiftning. Alla tvister ska avgöras i svensk domstol.
Fixdelar kan ej krävas eller hållas ansvariga ekonomiskt eller juridiskt för skador på hårdvara, mjukvara eller förlust av sparat minne som uppstår i samband med reparationer, oavsett orsak eller anledning. Fixdelar kan ej heller krävas på ersättning för reparationer som resulterar i merarbete eller kostnader som uppkommer på grund av defekt produkt eller försenade leveranser. Vi rekommenderar att en fackmannamässig reparatör eller någon med väldigt god erfarenhet utför reparationen.
Vi förbehåller oss rätten att stoppa och kreditera massbeställningar eller beställningar från återförsäljare.